Het redden van de eventbranche gaat verder dan het verbod wegkrijgen!

Citaten uit: Gastblog van Robert de Vries (eigenaar van o.a. Quality Bookings)

Als branche worden wij enorm geraakt en dat voelt iedereen. Iedereen is druk aan het lobbyen en aan het roepen op social media om het verbod op evenementen weg te krijgen. Logisch en goed. Ik doe daar graag aan mee. Maar als dat verbod weg is of er komen meer versoepelingen; is ons probleem dan voorbij?

Helaas speelt er achter het verbod nog veel meer wat onze branche zal moeten trotseren. Hier op anticiperen is van levensbelang!

Versoepelingen vanuit de overheid zijn slechts 10% van het probleem

Al 4 maanden zitten we thuis. De branche ligt volledig stil. Ik heb de kredietcrisis als ondernemer ook meegemaakt en dat blijkt achteraf een laffe crisis te zijn vergeleken met deze coronacrisis. Toen draaide men op 40 à 50%, nu ligt alles stil. Nul, nada, niks. “Je moet kansen zien,” zegt men dan. Superleuk gezegd, maar als niets mag loop je al gauw vast. Online events? Een leuke tussentijdse bezigheid, alleen zal dat de eventmarkt nooit vervangen. Het is als tegen een profvoetballer zeggen dat hij vanaf nu alleen nog op de computer FIFA mag spelen. Ondenkbaar. Dus we moeten snel van dat verbod af of er moeten in ieder geval meer versoepelingen vanuit de overheid komen. Dan is ons probleem opgelost. Of toch niet?

De angst voor live events regeert

Eigenlijk zegt de titel van deze alinea genoeg. De angst regeert. Deze angst, gecreëerd door de overheid, virologen en vooral de media zit inmiddels diep in ons systeem. En je kunt nog zo hard roepen dat het niet zo is, iedereen heeft daar last van. Kijk eens naar de restaurants. Maandenlang hebben ze ervoor gestreden om weer open te mogen. Na heel wat schreeuwen en praatprogramma’s is het ze gelukt; ze zijn weer open. Oké, onder restricties, maar ze kunnen hun vak weer uitoefenen. Geld verdienen. Alle consumenten blij zou je denken! “Wij hebben weer zin in het normale leven,” riep iedereen in de vele Zoom-sessies en in de media. Probleem opgelost voor de horeca? Integendeel. De meeste restaurants zijn alweer gesloten. Waarom? Omdat ze geen goede plannen hadden voor de 1,5-meter maatregelen? Omdat ze niet genoeg plek hadden? Omdat mensen geen geld hebben? Nee, omdat mensen niet komen!

Naast de angst onder onze eindgebruikers zitten wij als evenementenbranche met een ander groot probleem; onze opdrachtgevers. Ga ze maar eens bellen.

 “Hé, lieve klant. Vanaf 1 juli mogen er weer events georganiseerd worden voor 100 man. Wij hebben wel leuke ideeën! Doen?” Eigenlijk krijg je van iedereen dezelfde reactie: “Onze directie heeft besloten om tot 2021 geen live events meer te doen.” Wat? Dat betekent nog zeven maanden geen evenementen? Leuk hoor als er straks versoepelingen komen, maar als niemand wat gaat organiseren, hebben wij daar verschrikkelijk weinig aan!

Is er hoop voor de eventbranche?

Laten we eerlijk zijn. De kaarten liggen er niet goed voor. Al verdwijnen na de zomer alle restricties op evenementen, dan hebben wij nog steeds een enorme uitdaging. Hoe gaan wij corporate Nederland en de evenementbezoeker weer voor ons winnen?

Dat zal stapje voor stapje moeten gebeuren. Maar er ligt voor ons als branche een belangrijke rol weggelegd. Allereerst zullen wij onze creativiteit moeten blijven inzetten voor het uit de grond stampen van ideeën. Er is echt van alles mogelijk. Zeker in deze tijden. En dan maar weer zoals vroeger: tien ideeën bedenken waarvan er negen floppen. Het is niet anders. Dat ene idee wat het goed doet, zal bijdragen aan het vertrouwen bij bedrijven en consumenten.

Als er straks na 1 juli weer veel aftermovies rondgaan, mensen weer selfies gaan posten terwijl ze op een event zijn en iedereen weer gaat netwerken, alleen dan zal langzaam het positivisme groeien in Nederland. Maar hier moet de hele markt aan meewerken.

Total event support, alles onder één dak!